Portugal Puur rijdt elektrisch

Het beleid in Portugal focust op milieu. Elektrische auto's worden hier stevig bevoordeeld ten opzichte van andere wagens. Ook wij sprongen op de kar en kochten een 100% elektrische Nissan Leaf. Slik - zullen we nog wel op onze bestemming geraken?

Onze Nissan Leaf krijgt zijn eerste oplaadbeurt.
Onze Nissan Leaf krijgt zijn eerste oplaadbeurt.

Uit recent onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit aan 'onze' Portugese Costa de Prata uitstekend is. Hoe dat komt? De afwezigheid van zware industrie en buurman Atlantische Oceaan zitten er zeker voor iets tussen, maar ook het wagenpark wordt sneller groen dan in de meeste andere Europese landen, dankzij de vele gunstmaatregelen. Auto's die fossiele brandstof verbruiken, worden daarentegen fel belast. Zo fel, dat een gewone auto in Portugal 10 à 15% meer kost dan diezelfde auto in België. Een elektrische auto is dan weer 5% goedkoper dan in België.

Wij rijden met een 11 jaar oude Kia. Een ruime auto, dat wel, een dieselvreter, dat ook. Initieel wilden we haar - het is een meisje - importeren. Dat zou, hou je vast, 23.000 euro kosten, meer dan de nieuwprijs.* Portugal houdt écht niet van CO2-kanonnen.

En dus speurden we de markt af. Al snel kwamen we uit bij het elektrisch aanbod. Ons oog viel op de nieuwe Nissan Leaf, een ruime vijfzitter van de tweede generatie, met een beloofde actieradius van 375 kilometer.

Dus wij naar de garage. Op de service bij Nissan valt niets aan te merken. Verkoper Sandro deed wantrouwen en onwetendheid plaatsmaken voor nieuwsgierigheid. De testrit haalde alle twijfel weg en enthousiast zetten we onze handtekening.

Bij het ophalen van de wagen liet Sandro ons wel even schrikken: hij kon "niet aanwezig zijn wegens ingeklapte long", maar dat was "helemaal geen probleem". En inderdaad: we werden door iemand anders geholpen.

Ondertussen rijden we al een tijdje elektrisch. Van die beloofde 375 kilometer mag je gerust 100 kilometer aftrekken, zeker als je autosnelwegen doet.

Voor de rest niets dan lof. Je betaalt geen wegenbelastingen. Het onderhoud kost 60 euro per jaar. Tanken doen we ongeveer 10 keer goedkoper dan we gewoon waren. Het geluid van langszoevende wind is ronduit opwindend. Bovendien - en dat is misschien nog het belangrijkste - dragen we nu ons steentje bij om de luchtkwaliteit in de regio puur te houden, Portugal Puur.

O ja, ondertussen gingen we bij Sandro op de koffie, hij stelt het goed.

* Wie zich in Portugal domicilieert, mag onder voorwaarden kosteloos één wagen importeren, als die op zijn of haar naam staat. Onze Kia staat niet op onze naam, maar op naam van een bedrijf.

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Ann (Friday, 16 November 2018 00:49)

    WoW, milieu bewuste mensen !